HBMT 2103 Teaching Mathematics in Year Two

Mengandungi video tentang bagaimana isipadu cecair disukat, bahan bantu mengajar tajuk isipadu cecair dan aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian

Saturday, November 27, 2010

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran untuk Murid Berpencapaian Tinggi

Kumpulan Sasaran – Murid Berpencapaian Tinggi

Matapelajaran : Matematik
Tahun : 2 Siantan 
Masa : 10.15am – 11.15 pagi
Topik : Isipadu cecair
Sub-topik : Mengukur dan membandingkan isipadu cecair
Objektif : Mengukur isipadu cecair menggunakan pengukuran bukan piawai
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
                               a) mengukur isipadu cecair menggunakan pengukuran bukan piawai 
Alat Bantu Mengajar : Gelas, Jag Air, Tin, Botol Mineral dan Mangkuk
Nilai murni : Berhati-hati 


Set Induksi

Guru bertanya kepada murid beberapa soalan berkenaan dengan kehidupan seharian berkaitan isipadu cecair.
Contoh :
“Adakah jag ini berisi penuh air?”
“Apakah yang perlu kita lakukan jika cuma hendakkan separuh penuh air dalam jag air ini?”


Langkah Pengajaran.

1. Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
2. Guru mengagihkan 4 set alat yang berbeza iaitu jag air, tin, botol mineral dan mangkuk kepada setiap murid mengikut kumpulan masing-masing.
3. Guru meminta murid mengisi satu gelas air ke dalam setiap bekas dan membuat perbandingan diantaranya.
5. Setiap kumpulan akan mula merekod jumlah bilangan gelas air yang di isi ke dalam setiap bekas sehingga penuh dan menerangkan kepada rakan kumpulan lain hasilan daripada dapatan yang diperolehi.


Jadual 1:Menyukat isipadu cecair dengan bukan standard unit.

Penutup


Guru membimbing murid membuat anggaran bilangan kuantiti gelas berisi air ke dalam bekas seperti kosong,penuh atau separuh penuh. Untuk aktiviti ini murid akan mengenalpasti berapa banyak kandungan air yang dapat di isi ke dalam setiap bekas dengan menyatakan sukatan yang betul. Peneguhan daripada guru ialah bekas yang besar akan mempunyai kuantiti yang lebih banyak. Namun begitu, perkara paling penting ialah kuantiti akan berbeza jika saiz bekas tidak sama.Ini akan dapat diketahui murid selepas mereka membuat ujikaji seperti diatas.

No comments:

Post a Comment