HBMT 2103 Teaching Mathematics in Year Two

Mengandungi video tentang bagaimana isipadu cecair disukat, bahan bantu mengajar tajuk isipadu cecair dan aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian

Saturday, November 27, 2010

Pengenalan kepada tajuk Isipadu Cecair

1.      Istilah isipadu cecair bolehlah dapat diterjemahkan kepada sebagai suatu ruang yang dipenuhi oleh bahan berbentuk tiga dimensi sama ada bahan tersebut terdiri daripada bentuk pepejal mahupun cecair. 
2.      Manakala pengukuran cecair pula ialah jumlah cecair yang bolah dimasukkan di dalam sesuatu ruang (seperti gelas, bikar, botol dan sebagainya yang boleh menampung cecair tersebut). 3.      Tajuk isipadu cecair mula diperkenalkan dan diajar semasa murid berada di Tahun 2. Perbandingan di antara ruang seperti menggunakan istilah ‘penuh’, ‘separuh penuh’, ‘kosong’, ‘lebih’, ‘kurang’ dan ‘banyak’ telah diterangkan di dalam tajuk pengenalan isipadu cecair terhadap murid-murid Tahun 2.
4.        Seterusnya mereka didedahkan dengan penggunaan pengukuran standard atau unit piawai bagi mengukur isipadu cecair iaitu ‘liter (Ɩ)’ dan ‘mililiter (mƖ)’.
5.       Walaubagaimanapun, penggunaan pelbagai ruang yang berbeza dari segi saiz, bentuk, warna, ketinggian dan luas dalam mengukur isipadu cecair menyebabkan murid-muird Tahun 2 kadang kala keliru mengenai ukuran sebenar isipadu cecair tersebut.  

No comments:

Post a Comment